”Om man för en menniskoålder sedan sagt åt någon bland den tidens så kallade upplyste män att man skulle kunna så inrätta en spegel, att bilden af en person, som ställde sig framför den, qvarstannade, så skulle han sannolikt hafva förklarat en dylik tanke för en dårskap”. En Daguerreotyp tas fram på en 0,5 - 1 mm till spegelglans polerad silverpläterad (10u) kopparplåt. Det ljuskänsliga skiktet fås genom att enbart jod eller jod och brom får reagera med silverytan. till silverjodid och silverbromid. Bilden framkallas med kvicksilverångor varvid bildas ytterst små amalgamdroppar (Ag3Hg4) eller framkallas genom ett rött filter från en IR-rik ljuskälla. Den kornfria bilden har en nästan oändlig upplösning. Fixerering sker med natriumklorid eller natriumtiosulfat. Många daguerreotyper är tonade med guldklorid och blir då både hållbarare och vackrare. Bilden på en daguerreotyp är spegelvänd och måste betraktas i en viss vinkel för att motivet skall träda fram i den annars spegelblanka plåten. De spegelblanka ytorna skapar en illusion av djup Bilden måste förvaras lufttätt bakom glas då bildytan är mycket känslig. Metoden var direkt positiv. En daguerreotyp är således unik. Dagens negativ/positiv förfarande gör det däremot möjligt att mångfaldiga bilden. Ofta kolorerades delar av daguerreotypen. Daguerreotypen som anses av många vara den vackraste av alla fotografiska metoder var vanlig mellan 1839 -1855 men användes sparsamt ända in i 1860-talet. Exponeringstiden var från början mellan tre och femton minuter men förkortades då tekniken förbättrades och bättre optik infördes. Därvid var även porträttdaguerreotypering möjligt. |
![]() |
|||
J W Bergström, Stockholm |
START | PLATE SIZES: Whole plate 6 1/2 x 8 1/2" Half plate 4 1/4 x 5 1/2" Quarter plate 3 1/4 x 4 1/4" Sixth plate 2 3/4 x 3 1/4" Ninth plate 2 x 2 1/2" Sixteenth plate 1 3/8 x 1 5/8" |
||